Asset Publisher Asset Publisher

Historia

Lasy w granicach obecnego Nadleśnictwa Limanowa były przed ich upaństwowieniem własnością prywatną jako lasy przydworskie, kościelne oraz spółki „Saturn S.A.” w Sosnowcu. Przejście ich na własność Skarbu Państwa nastąpiło w chwili wydania dekretów PKWN z 26 listopada i 12 grudnia 1944 r. Początek Nadleśnictwa Limanowa sięga więc 1945 roku, kiedy na obecnie zarządzanym terenie utworzono 3 Nadleśnictwa: Kamienica, Poręba Wielka i Limanowa.

Te trzy Nadleśnictwa połączono w jedno w dniu 1 stycznia 1973 roku. W późniejszym okresie miała miejsce jeszcze jedna istotna zmiana granic i powierzchni zarządzanego lasu. 1 stycznia 1981 roku 4,5 tysiąca hektarów lasu przekazano w zarząd nowoutworzonemu Gorczańskiemu Parkowi Narodowemu. Zdarzenie to spowodowało konieczność reorganizacji podziału administracyjnego Nadleśnictwa Limanowa – stworzono nowy podział na leśnictwa i obręby leśne.
W chwili upaństwowienia lasów, Nadleśnictwa przejęły w zarząd drzewostany mało zasobne, o zniekształconym składzie gatunkowym, bardzo zaniedbane pod względem pielęgnacji i odnowienia. Blisko 300 hektarów stanowiły rozpadające się świerczyny, zainfekowane przez opieńkę.
W pierwszej kolejności do zagospodarowania wskazano lasy zdewastowane w okresie wojennym, powierzchnie wylesione i stare drzewostany z zaawansowanym odnowieniem podokapowym. Realizacja tych planów była niezwykle trudna i często modyfikowana z uwagi na brak dróg, zaległości w odnowieniu oraz częste klęski wiatro i śniegołomów w zaniedbanych młodych i średniowiekowych drzewostanach.
Powstałe na początku lat 60-tych plany definitywnego urządzenia lasu wprowadziły wiele udoskonaleń dostosowując rozwiązania hodowlane do warunków lokalnych. Zróżnicowano w nich wieki rębności gatunków i siedlisk. Wydzielono gospodarstwa: lasów glebo i wodochronnych, lasów rezerwatowych, lasów gospodarczych oraz dodatkowo gospodarstwo świerczyn opieńkowych. Rozmiar prac odnowieniowych i pielęgnacyjnych był ogromny. Naprawiając historyczne zaniedbania, przeciętnie w roku sadzono blisko 140 hektarów upraw, a blisko 200 hektarów dodatkowo stanowiły odnowienia naturalne. Pielęgnowano ponad 1200 hektarów upraw i 340 hektarów młodników rocznie. Plany kilkukrotnie były modyfikowane za sprawą powtarzających się w latach 1962, 1964 i 1966 klęsk od wiatru i okiści, które dotykały głównie osłabionych przez opieńkę i kornika drzewostanów świerkowych, niedostosowanych do siedliska i obcego pochodzenia. W wyniku tych szkód pozyskano 100 tys. m3 drewna.
Obecnie obowiązuje już szósty plan urządzenia lasu, sporządzony na lata 2016-2025.


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Akcja "CROSS-19"

Akcja "CROSS-19"

W miesiącu czerwcu Lasy Państwowe realizowały zadania akcji pn.: „CROSS-19”. Główny cel tej akcji skupia się kontroli nielegalnych wjazdów pojazdów typu cross lub quad na teren Lasów Państwowych.

Straż Leśna Nadleśnictwa Limanowa - we współpracy z Nadleśnictwami: Brzesko i Stary Sącz, Karpackim Oddziałem Straży Granicznej w Nowym Sączu, Komendą Powiatową Policji w Limanowej - zrealizowała 12 służb na swoim terenie, w wyniku których podjęto 13 interwencji. Podczas kontroli stwierdzono 5 przypadków rozjeżdżania powierzchni leśnych pojazdami crossowymi oraz quadami. Nałożono również 5 mandatów karnych za ww. wykroczenia. W czasie trwania akcji „CROSS-19” za pomocą fotopułapek ujawniono również 4 przypadki wjazdów samochodami osobowymi - sprawy zakończono nałożeniem 4 mandatów karnych.

Przypominamy, że rozdział 5. Ustawy o lasach określa zasady wjazdu do lasu. Ruch pojazdem silnikowym - samochodem, motocyklem czy quadem, a także zaprzęgiem konnym dopuszczalny jest tylko drogami publicznymi. Nie zastosowanie się do przepisów jest wykroczeniem, za które może być nałożona kara grzywny.

Na drogach leśnych nie muszą być ustawione szlabany i znaki zakazujące poruszania się po nich, gdyż zakaz ten wynika wprost z zapisów ustawy o lasach. Obowiązuje on cały rok, nie tylko w okresie zagrożenia pożarowego.

Wszystkie te przepisy nie dotyczą pracowników nadleśnictw w czasie wykonywania obowiązków służbowych, właścicieli lasów w ich własnych lasach, osób wykonujących i kontrolujących gospodarkę leśną, służb ratujących zdrowie i mienie ludzkie (policja, straż pożarna, pogotowie ratunkowe), myśliwych wykonujących zadania gospodarcze oraz właścicieli pasiek zlokalizowanych w lasach.