Web Content Display Web Content Display

Zgłaszanie nieprawidłowości

Wdrożona w Nadleśnictwie procedura zgłaszania nieprawidłowości, umożliwia wszystkim uprawnionym osobom przekazanie informacji o ewentualnych naruszeniach prawa, procedur i standardów etycznych, w sposób bezpieczny i poufny, a także zapewnia ochronę przed działaniami o charakterze odwetowym.

Aby zgłosić nieprawidłowości i otrzymać status sygnalisty należy spełnić następujące warunki:

  1. Być uprawnionym do przesłania takiego zgłoszenia, tzn. być:
  1. Obecnym lub byłym pracownikiem Nadleśnictwa (niezależnie od formy umowy),
  2. Kandydatem do pracy, stażystą lub wolontariuszem,
  3. Przedsiębiorcą, członkiem organu osoby prawnej lub osoby świadczącej pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
  1. Naruszenie musi dotyczyć zakresu spraw wymienionych w art. 2 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii oraz art.. 3 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
  2. Być przekonanym i mieć uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego oraz że informacja taka stanowi informację o nieprawidłowościach.

Zgłaszający nie będzie podlegał również ochronie jeżeli zgłasza:

  1. Informacje nieprawdziwe;
  2. Informacje w złej wierze;
  3. Informacje o naruszeniu prawa, które zostały już zgłoszone na podstawie przepisów odrębnych (w szczególności jako skarga lub zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa);
  4. naruszenia godzące wyłącznie w prawa zgłaszającego;
  5. naruszenia następujące wyłącznie w indywidualnym interesie zgłaszającego;
  6. naruszenia dot. ochrony informacji niejawnych;
  7. naruszenia dot. tajemnicy związanej z wykonywaniem zawodu;
  8. naruszenia z innych dziedzin prawa niewymienionych w §3 ust. 2;

Nadleśnictwo zapewnia prawidłowe przestrzeganie praw sygnalistów tylko w przypadku zgłoszeń nieprawidłowości za pomocą kanału/kanałów, które zostały formalnie przyjęte i zatwierdzone.

Zgłoszenia można przesłać za pomocą:

  1. poczty elektronicznej na adres: sygnal.limanowa@krakow.lasy.gov.pl
  2. w formie listownej z dopiskiem na kopercie, np. „zgłoszenie nieprawidłowości” na adres: Nadleśnictwo Limanowa ul. Mikołaja Kopernika 3, 34-600 Limanowa.
  3. osobiście lub telefonicznie do Nadleśnictwa Limanowa. Pracownik, do którego telefonicznie zgłoszono nieprawidłowości dokumentuje zgłoszenie w formie karty zgłoszenia, protokołu lub nagrania rozmowy. Tel. 18 33 72 116 wew. 24. w godzinach 7:00-15:00.

Zgłaszający otrzymuje potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia – w ciągu 7 dni od dnia jego otrzymania. Informacje o podjętych działaniach i jego wynikach, Nadleśnictwo przekazuje Sygnaliście bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia wpływu zgłoszenia, zgodnie z przyjętym kanałem komunikacji.

W przypadku ustalenia w wyniku analizy wstępnej lub w toku postępowania wyjaśniającego, że zgłaszający świadomie zatajał prawdę, działając w złej wierze, składał fałszywe zeznania – zgłaszający może zostać pociągnięty do odpowiedzialności porządkowej, odszkodowawczej lub karnej. Odpowiedzialność porządkowa dotyczy tylko pracowników, a konsekwencje przewidziane są w Kodeksie pracy (łącznie z ciężkim naruszeniem podstawowych obowiązków pracowniczych i w konsekwencji z rozwiązaniem umowy o pracę bez jej wypowiedzenia). Odpowiedzialność odszkodowawcza dotyczy zgłoszeń, w których w następstwie doszło do wystąpienia szkody finansowej Nadleśnictwa lub osobowej, regulowana jest przepisami powszechnie obowiązującymi. Odpowiedzialność karna dotyczy przypadków wskazanych w przepisach powszechnie obowiązujących i w ustawie implementującej Dyrektywę.

Dane osobowe:

  1. Administratorem Pani/a danych osobowych jest Nadleśnictwo Limanowa z siedzibą ul. Mikołaja Kopernika 3, 34-600 Limanowa, adres e-mail limanowa@krakow.lasy.gov.pl, tel. 18 33 72 116.
  2. We wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących na mocy RODO, może Pan/Pani kontaktować się z Administratorem z wykorzystaniem powyższych danych teleadresowych lub z wyznaczonym u Administratora Inspektorem Ochrony Danych na adres e-mail: iod@comp.net.pl.
  3. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z weryfikacją, rozpatrzeniem zgłaszanych przypadków naruszeń prawa oraz podjęciem stosownych działań, na podstawie:
  1. art. 6 ust. 1 lit. c RODO (realizując zadania ustawowe),
  2. art. 6 ust. 1 lit. f w związku z ewentualnym dochodzeniem lub obroną przed roszczeniami oraz
  3. art. 9 ust. 1 lit a RODO – jeśli przekaże Pan/Pani, za wyraźną zgodę na przetwarzanie danych szczególnych kategorii a także
  4. art. 10 RODO (w przypadku przekazania informacji dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa).
  1. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
  2. Administrator zapewnia poufność Pani/a danych, w związku z otrzymanym zgłoszeniem. W związku z tym dane mogą być udostępnione jedynie:
  1. Uprawnionym podmiotom na podstawie przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
  2. Podmiotom, którym administrator powierzył przetwarzanie danych w oparciu o stosowne umowy.
  1. Na zasadach określonych w RODO przysługuje Pani/u:
  1. Prawo dostępu do treści swoich danych,
  2. Prawo do ich sprostowania, gdy są niezgodne ze stanem rzeczywistym,
  3. Prawo do ich usunięcia i/lub ograniczenia przetwarzania – przy czym prawo to przysługuje jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawa podstawy przetwarzania,
  4. Prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania.
  1. Ponadto przysługuje Pani/u prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa), gdy uzna Pani/a, że przetwarzanie Pani/a danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych.
  2. Podanie danych jest dobrowolne, jednakże niezbędne do przyjęcia i rozpatrzenia zgłoszenia.
  3. Pani/Pana dane nie będą udostępnione do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
  4. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany tak, by efektem przetwarzania było podejmowanie zautomatyzowanych decyzji, w tym w formie profilowania.